با شستن دست های تان یا استفاده مکرر از الکول و لمس نکردن روی خویش از آلوده شدن خودتان و دگران جلوگیری کنید. ویروس کووید ۱۹ در اول از طریق قطره های بزاق بینی حین که فرد مبتلا سرفه میکند یا عطسه میزند، انتقال می یابد. بناَ، برای شما نیز مهم است تا اداب تنفس (به گونه مثال، سرفه کردن در آرنج خمیده) را تمرین نمایید.
در حال حاضر، هیچ واکسن مشخص یا تداوی برای بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد. اما، آزمایشات زیاد کلینکی در حال انجام است که تداوی های احتمالی آن را مورد ارزیابی قرار میدهند. سازمان صحی جهان به ارایه معلومات به روز هرزمانی که یافته های کلینکی قابل دسترس میشوند، ادامه میدهد. برای معلومات بیشتر لطفا به وبسایت سازمان صحی جهان سر بزنید.

””

تعریف سازمان صحی جهان:

بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید ۱۹) یک مریضی واگیر است که عامل آن یک ویروس جدید کرونا میباشد. بسیاری از افراد مبتلا به کووید ۱۹ بیماری خفیف و متوسط تنفسی را تجربه خواهند کرد و بدون نیاز به تداوی ویژه بهبود خواهند یافت. افراد مسن تر و آنهای که مشکلات صحی زمینه ای مثل بیماری قلبی، مرض شکر، بیماری مزمن تنفسی، و سرطان دارند به احتمال زیاد دچار بیماری شدید میشوند. بهترین راه جلوگیری و کندسازی شیوع آن داشتن آگاهی خوب در مورد ویروس کووید ۱۹، بیماری که سبب میشود، و چگونگی انتقال آن است.

کووید ۱۹ چیست؟

خود تان و دیگران را از مبتلا شدن به کووید ۱۹ محافظت نمایید

براساس معلومات سازمان صحی جهان شما میتوانید احتمال ابتلا یا شیوع کووید ۱۹ را ذریعه رعایت بعضی از مراقبت های ساده، کاهش دهید:

دست های تان را به صورت منظم و کامل با یک ضد عفونی کننده الکلی پاک نمایید یا با آب و صابون بشویید. چرا؟ شستن دست ها با آب و صابون یا استفاده از ضد عفونی کننده الکولی ویروس های را که روی دست های تان باشند، از بین میبرد.

فاصله حد اقل یک متری میان خود و دگران را رعایت نمایید. چرا؟ زمانی که یک شخص سرفه میکند، عطسه میزند، یا صحبت میکند قطرات کوچکی را از بینی یا دهن اش که شاید حاوی ویروس باشد، بیرون میدهد. اگر شما خیلی نزدیک به آن شخص باشید، شما آن قطرات را که حاوی ویروس کووید ۱۹ است – در صورت که آن فرد مریض باشد – تنفس میکنید.

از رفتن به مکان های شلوغ خودداری کنید. چرا؟ در مکان های که مردم گردهم جمع میشوند احتمال اینکه شما با یک شخص دارای بیماری کووید ۱۹ در تماس شوید زیاد است و رعایت فاصله یک متری مشکل تر میشود.

از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان تان خودداری کنید. چرا؟ دست ها سطوح زیادی را لمس کرده و میتوانند به ویروس ها آلوده شوند. در صورت که آلوده شده باشند، دست ها میتوانند این ویروس را به چشم ها، بینی یا دهن تان انتقال دهند. از آنجا ویروس وارد بدن شما گردیده و شما را مبتلا میسازد.

از خود و افراد ماحول تان مطمئین شوید که بهداشت لازم تنفسی را رعایت میکنند. یعنی زمانی که شما سرفه میکنید یا عطسه میزنید دهن تان را با آرنج خمیده یا دستمال بپوشانید. سپس دستمال استفاده شده را فورا دور انداخته و دست های تان را بشویید. چرا؟ قطرات رها شده ویروس را انتقال میدهند. با رعایت خوب بهداشت در تنفس، شما از افراد اطراف تان در برابر ویروس های ریزش، ذوکام، و کووید ۱۹ مراقبت میکنید.

زمانی که علایم خفیف مثل سرفه، سردردی، و تب کم دارید در خانه بمانید و خودتان را تا زمان صحت یاب شدن تجرید کنید. افرادی را پیدا کنید تا برای شما لوازم مورد نیاز را فراهم کند. در صورت نیاز به بیرون شدن از خانه، برای اینکه از ابتلا شدن دگران جلوگیری کنید ماسک بپوشید. چرا؟ خودداری از تماس با دیگران آنها را از ابتلای احتمالی با کووید ۱۹ و ویروس های دگر مراقبت خواهد کرد.

در صورت که تب، سرفه، و مشکل تنفسی دارید، دنبال توصیه طبی باشید اما در قدم اول و اگر امکان دارد ذریعه تلفون به تماس شوید و رهنمایی های مسئول صحی محل تان را تعقیب نمایید. چرا؟ مسئولان ملی و محلی تازه ترین معلومات در خصوص وضعیت محل تان را خواهند داشت. برقراری تماس تلفونی قبلی به مسئول خدمات صحی در محل تان کمک خواهد کرد تا شما را به صورت سریع به مرکز صحی درست رهنمایی کند. این کار هم از شما محافظت خواهد کرد و هم به جلوگیری از شیوع ویروس ها و دگر امراض واگیر کمک خواهد کرد.

معلومات تازه و به روز را از منابع معتبر مثل سازمان صحی جهان یا مسئولان ملی و محلی اداره صحت دریافت نمایید. چرا؟ مسئولان محلی و ملی در بهترین موقف قرار داده شده اند تا برای مردم محل تان در مورد چگونگی مراقبت شان مشوره بدهند.

برنامه آموزشی دیدبان شفافیت افغانستان

برنامه آموزش نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی مبارزه با کووید- ۱۹.

مشوره در خصوص استفاده مصئون از ضدعفونی کننده های الکولی

برای مراقبت از خودتان و دگران در مقابل کووید ۱۹، دست های تان را به صورت مکرر و کامل پاک کنید. از ضد عفونی کننده الکولی استفاده کنید یا دست های تان را با آب و صابون بشویید. اگر از ضد عفونی کننده الکولی دست استفاده میکنید، مطمئین شوید که آن را با احتیاط لازم استفاده کرده و نگهداری میکنید.

ضد عفونی کننده های الکولی را دور از دسترس اطفال قرار دهید. برای آنها یاد بدهید که چگونه ضد عفونی کننده را روی دست شان بمالد و استفاده آن را ببینند.

مایع ضد عفونی کننده را به اندازه یک سکه روی دست تان بمالید. نیاز نیست تا مقدار بیشتر از این محصول را استفاده کنید.

از لمس کردن چشمان، دهن، و بینی تان پس از استفاده ضد عفونی کننده الکولی خودداری کنید زیرا باعث حساسیت (سوزش) میگردد.

تحت هیچ شرایطی آن را ننوشید یا به کودکان اجازه ندهید تا مایع ضد عفونی کننده الکولی را قرط بدهند. این ماده میتواند زهری باشد.

به یاد داشته باشید که شستن دست ها با آب و صابون نیز در مقابله با کووید ۱۹ موثر است.

”با

در مورد کووید -۱۹ بیشتر بخوانید

درباره آنچه باید انجام شود و نحوه جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ بیشتر بخوانید.